FODER

TjenaMoss! Just nu sitter jag och fixar med hästarnas foderstater som ska gälla nu i höst, vinter och vår. Kommer ändra lite på allas foderstater från förra året. Vi ska denna helgen börja ta in hästarna och börja med fodringen. Vi har låtit hästarna gå ute detta året så pass länge för att jag inte tycker det finns någon anledning med att ta in hästarna tidigt när det fortfarande är så varmt ute. Endel är ju väldigt tidiga med insläppen vid hösten. Börjar ta in hästarna i augusti vid 4tiden på eftermiddagarna redan. Sedan sena med utsläppen vid våren, låter hästarna gå ute mer så sent som i slutet av juni. Jag är tvärtom, Jag är sen med insläppen och tidig med utsläppen. Ju längre och ju mer utevistese desto bättre är min åstikt!  Självklart beror det hela lite på hur vädret är. Jag börjar såklart inte med utsläppen på våren om snön ligger kvar och det är minusgrader. Tror ni hajjar va jag menar! hehe. 

I alla fall... 
Tidigare har jag låtit den äldsta damen Zäta få käka betfor, Krafft-rehab och hö. Men detta året har hon gått ner väldigt mycket i vikt. Hon tillgodogör knappt något. I sina yngre dar var hon väldigt känslig mot foder samt gräs och andra energitillskott då hon fick fångkänningar med en gång. Nu i sommar kunde vi dock låta henne gå på riktigt sommarbete utan minsta fångkänningar. Zäta är så pass smal att vi vid flertal tillfällen i sommras hade tankar på att avliva henne och låte henne somna in. Så pass mager har hon varit och är hon. Vi beslutade sedan senare i sommras att hon skulle få somna in senare nu i höst. MEN nu har hon faktiskt gått upp lite i vikt så vi vill ge det hela en till chans. 

Zätas foderstat kommer se ut på ett ungefär såhär: (per dag)
Krafft-rehab : 2kg
Betfor: 1- 1,5 kg
Korn alt, Havre : ingen bestämd mängd.
Hö: fri tillgång
Massor utav äpplen och morötter.

Krafft Havre

Mikeymuppen då....
Tidigare har jag endast gett han Krafft-grund alt. Krafft-Rider, Samt betfor och hö och ibland miner blå som han oftast ratar. Mikey har aldrig fått så mycket foder, då han får så sjukt mycket överskottsenergi. Sedan har han inte blivit riden så mycket. Utan bara från och till. Senare år knappt något alls. Och nu inget! Jag kommer sätta igång mikey till våren 2012 med förhoppningar om att det denna gång kommer gå vägen. Så även Mikey's foderstat kommer ändras! Jag kommer lägga till foder för tankar kring att de hjälper honom till en snabbare läkningsprocess?! Jag inbildar i alla fall mig själv att det kommer funka. 

Mikeys foderstat kommer se ut såhär på ett ungefär: (per dag)
Krafft-Rider: 0,4kg
Krafft-rehab: 0,2kg
Betfor: 0,4kg
Miner blå : 80g
Hö: 8kg 

   

Sist men inte minst?! HAHA. lite smått kul blev det... Lilla Totte. Han har vi alltid gett samma och jag fortsätter som innan. Han behöver inte så mycket. Det som är skönt med små minishettisar    

Tottes foderstat kommer så ut såhär:
Krafft-Rider: 0,4kg
Betfor: 0,2kg
Hö: knappt 3kg

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0